Roger har genomfört ett första uppdrag!

Hej!

Oj - vad en rolig vecka går fort! Redan i söndagskväll anlände en delegation med gröna politiker från Dominikanska Republiken. Två intensiva dagar med fokus på ekologisk och social hållbarhet, men tack vara mitt uppdrag genom Region Gävleborg hade jag ungdomsperspektivet särskilt i tankarna vid diskussionerna. Sverige och Dominikanska Republiken är två länder med många stora skillnader men samtidigt liknande utmaningar för att nå ett hållbarare samhälle.

Vi diskuterade bland annat ”braindrain”. Problemet med att många ungdomar efter utbildning på universitet i Dominikanska Republiken flyttar till andra länder i synnerhet USA. Precis som i Gävle har man därför svårt att matcha företagens efterfrågan med rätt arbetskraft.

I går hade jag mitt första möte med en av mina fadderklasser. En liten klass med åtta elever från Thorén Business School, men särskilt intressant då de flesta av eleverna kommer från andra kommuner. Det jag reflekterade över var svaren på frågor om vad man ansåg vara bra och dåliga saker med Gävle. Det som delvis överraskade var att man var så positiva till Gävle. Ämnesområden man vill lyfta vid kommande träffar var tåg- och busstrafik, bostadsbrist inklusive campusboenden och Gävle som ungdomsstad.

På måndag träffar jag min andra betydligt större fadderklass (33 elever) från Vasaskolan. Efter dagens möte känner jag verkligen att det här kan bli bra. Tillsammans tror jag vi kan skapa engagemang för delaktighet i samhällsutvecklingen och vara dörröppnare för varandra.

Nu har jag också fyllt i anmälan till alla högstadieskolor att jag vill ta emot PRAO elever under terminen. Ingen aning om intresset, men om det är stort bifogar jag gärna vidare till mina kollegor…!

Vad gäller mitt tredje uppdrag, att jobba emot en särskild ungdomsgrupp och lyfta deras frågor, så har jag fokuserat på stadsdelen Andersberg. Jag har besökt ungdomsgården Helges vid ett par tillfällen. Gävle kommun har stora utmaningar här, samtidigt som det är en stadsdel med stor potential. Jag vill intensifiera arbetet under hösten.

I dag fredag är det invigning av Trafikantveckan med sjudande aktiviteter hela kommande vecka. På lördag finns flera av oss politiker på Stortorget för att diskutera trafikfrågor med gävleborna.

Vi hörs!

Roger


Roger har träffat sin första fadderklass och är peppad på att få igång fler samarbeten med unga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0