"Men det är ju du som lyssnat på oss!"

Fredag och redan slut på ännu en arbetsvecka med många spännande möten med människor i olika åldrar. Jag har den här veckan besökt två av kommunens skolor för att prata demokrati med eleverna. Det har varit härligt att få träffa alla dessa unga kloka elever och höra deras åsikter om vad som är viktigt i livet. Mitt uppdrag handlar ju om att besöka minst tre klasser i årskurs 6.Den 13 september gjorde jag mitt första besök hos  klass 6 på Gnarps skola,ett besök som jag tyckte gick riktigt bra och där många viktiga frågor fördes fram av eleverna. Joar och Micaela skuggade mig den dagen, jag hade även med mig vår nya ungdomssamordnare Patrik och även vår ”gamla” Kikki.Tyckte att det var viktigt att eleverna fick träffa Patrik.

I tisdags var jag till en av kommunens mindre skolor och träffade eleverna i en 4-6:a. Ett besök som blev lite annorlunda än det i Gnarp eftersom det även var yngre elever med. Men även där blev träffen lyckad och vi hade bland annat en diskussion om skillnaden på demokrati och diktatur.

Gårdagen ägnades åt en träff med två klasser i årskurs 6 på Bergsjö centralskola, båda klasserna tillsammans.  Det blev ett otroligt bra besök. Alla elever satt alldeles knäpp tysta när jag pratade om värdet av att leva i ett demokratiskt land  och hur viktigt det är att alltid värna våra demokrati.  Eleverna visade ett stort intresse  när jag berättade om hur de kan vara med och påverka.Det visade sig att de inte har något klassråd men att nu ska de se till att komma igång med det. Vi bestämde också att eleverna ska komma på besök i kommunhuset någon gång under läsåret.HT:s lokalreporter var med på träffen.

Under de dagar jag varit ute bland eleverna har jag fått ta del av vad de tycker är viktigt på skolan och i samhället. Det handlar inte endast om mer saker till skolan utan om vägbeslysning,skolskjutsar,ungdomsdagar och en hel del annat.

Det har varit positiva träffar och igår när tackade för att jag fick komma på besök och att eleverna lyssnat på mig sa en av eleverna ” Men det är ju du som har lyssnat på oss”. Då blev jag riktigt rörd.

Monica Olsson, under modighetsträning av Joar Ekenstaf & Micaela Nordin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0