Inger Källgren Sawela skriver motion om unga

Inger Källgren Sawela har skrivit en motion om ungas möjligheter att påverka till kommunfullmäktige i Gävle. Den godkändes av hennes grupp i fullmäktige och ska nu tas upp inför hela fullmäktige. Så här ser motionen ut:

Gävle 2001- 09- 22 Motion till kommunfullmäktige i Gävle Kommun

Medborgardialog för och med ungdomar

Att engagera sig i ungdomar och för ungdomar gör skillnad. Det är viktigt att en kommun som Gävle ständigt har en dialog med kommunens ungdomar. Och att ungdomarna blir delaktiga på ett mer påtagligt sätt.

Jag har under ett halvt år deltagit i ett projekt ”Modiga politiker” och jag har blivit varse att vi inte tagit detta på allvar och tillräckligt prioriterat denna grupp. Gruppen ungdomar står långt från vår kommunpolitik.

I Gävle finns ett Ungdomsråd och det är igång. Även där behöver ungdomarna stöd från oss politiker, för att dom ska vara insatta i vad som händer i kommunen. Jag anser att ungdomsrådet ska fungera på samma sätt som våra övriga råd. Med regelrätta sammanträden med information i aktuella frågor, att få möjlighet att remissvara och få ersättning för den tid som ungdomarna lägger ned och deltar i det kommunal politiska arbetet.

Min vision är att alla ungdomar ska ha samma möjligheter som vuxna att forma sin vardag där de bor. I hela kommunen, i staden eller den stadsdel där dom har sin vardag.

Mitt mål är att kommunen ska starta upp arbetet med medborgardialog för och med ungdomar, som utgår från ett medborgarperspektiv på ungdomars villkor och som ger ungdomar samma möjligheter som andra grupper att vara delaktiga i en kommun. Som till exempel pensionärer, funktionshindrade m.fl.

Jag yrkar därför: 

att Gävle Kommun anordnar medborgardialog för ungdomar minst 2 gånger om året

att Gävle Kommun styr upp Ungdomsrådets verksamhet och att det fungerar som våra övriga råd.

Inger KällgrenSawela (M)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0