Reflektion från Monica Olsson

Det var med spänd förväntan jag satte mig på tåget till Gävle i morse. Idag var den stora dagen då vi modiga skulle få våra uppdrag av förändringsagenterna. Nyfiken? Javisst!

Dagen till ära fanns ett antal åhörare på plats, förmodligen lika nyfikna och intresserade som oss av vad vi fem skulle få för uppdrag. Mingel med tilltugg, bingo, välkomsttal av Region Gävleborgs ordförande Sven-Åke Thoresen (som tydligt talade om att han sitter med i juryn) och media på plats.
 
Engagerade ungdomar som verkligen lyckats hitta rätt i de fem goda råd som gavs till oss och våra politikerkollegor i länet. De har satt fingret på det som är viktigt för oss politiker när det gäller att öka ungas inflytande. Det är egentligen så självklara saker - men som vi måste ta till oss och bli bättre på. Tillgängligt och synligt, Konkret och tydligt, Uppföljning och ansvar, Tänk utanför lådan och sist men inte minst - skapa förtroende. Viktigast av allt är det personliga mötet "face to face"!

Med musik och sketcher presenterades de goda råden. Till slut så fick vi då våra uppdrag som handlar om att på olika sätt möjliggöra för unga att bli delaktiga och få inflytande. Det är deras demokratiska rättighet. Vi fick olika uppdrag men som alla är lika viktiga! Jag ska med glädje ta mig an mitt uppdrag att vara "lärare" i demokrati och inflytande för Nordanstigs elever i årsklass 6.

Efter en härlig lunch i skuggan av träden i en park var det dags för mig att ta tåget hem igen för att träffa ungdomsrådet.

Tack till alla glada och positiva ungdomar, politikerkollegor och regionens ansvariga som jag haft förmånen att få möta. Ha en riktigt skön sommar allesammans och jag ser fram emot att få träffa er i höst igen. Och som jag sa idag så har vi redan vunnit en delseger - men självklart vill jag liksom övriga vinna finalen också. Tro inget annat kära vänner!!!

Monica Olsson
Kommunalråd Nordanstig som modighetstränar med hjälp av unga Förändringsagenter

Kommentarer
Postat av: Ulf Sundblad

Mycket engagerat och bra beskrivet. Det ser bra ut för ungdomarnas medinflytande i Nordanstig.

2011-08-27 @ 17:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0