Möt våra utmanare: Monica Olsson

"Unga har åsikter om så mycket mer än fritidsgårdar, vi behöver deras tankar!"

Ålder: 55 år

Boendeort: Gnarp i Nordanstigs Kommun

Politiska uppdrag: Kommunalråd i Nordanstig

Varför sökte du till utmaningen?
- Därför att det lät spännande och roligt, och jag tycker ungdomsfrågorna är otroligt viktiga.

Hur började ditt engagemang?
- I min familj har det alltid pratats politik. Så mitt engagemang började hemma, jag ville vara med och påverka och tänkte att det inte hjälpte att sitta hemma vid köksbordet och tycka en massa. Jag började i SSU, socialdemokraternas ungdomsförbund, sedan blev jag engagerad i facket och nu är jag politiker på heltid.


Varför är du politiker?
- För att jag vill vara och kunna påverka samhället, göra skillnad liksom. Jag vill inte bara sitta hemma och tycka en massa, sedan är jag väldigt intresserad av samhällsfrågor.

Jobbar du med något annat också (om inte, vad har du jobbat/gjort innan?)?
- Nej, inte just nu, nu är jag kommunalråd på 80 %. Innan det har jag ju alltid varit fritidspolitiker och då jobbade jag som undersköterska på ett äldreboende i Gnarp på nätterna. Det trivdes jag toppen med.
 

Vad gör du på fritiden?
Det blir ju en del politik då också ju, ha ha! Men så umgås jag ju med min familj såklart, och Baloo - han är byns snyggaste. En Golden retriever. Sen blir det en del skjutsande av mina döttrar till olika aktiviteter och så.


Vad är det roligaste du vet?
- Göra roliga saker med familjen - åka slalom i Hassela eller Järvsö till exempel!


När är det roligast att vara politiker?
- När man får igenom något man tror på, som man tycker är viktigt. Men sen är ju själva mötena med människor roligast - speciellt unga. Att få med de unga och få dem att växa och våga påverka. Jag upplever att många unga inte vet hur de ska påverka och det tycker jag är viktigt att jobba med.

Varför vill du att unga ska ha inflytande?
- Därför att jag tror att det är viktigt, att det gör skillnad - vi som beslutar får mer kunskap och kan göra skillnad för dem och fatta bättre beslut.


Hur tror du att du kan göra skillnad för unga?
- Jag tror att jag ska lyssna mer, ta tillvara deras förslag och åsikter, föra det vidare till resten av politiken. Eller hjälpa till att lotsa dem unga vidare, in i byråkratin så de kommer fram.


Minns du hur du tänkte om politik och politiker när du var ung?
- Jag är ju uppvuxen i en politisk familj, där jag blev peppad att engagera mig hemmifrån. Man växer med sånt tror jag. Det var ju mycket därför jag började engagera mig. Men visst kallade jag min pappa för en trög betonghäck ibland, ha ha!


Varför är det viktigt att unga känner sig delaktiga i samhället?
- Jag tror att det kan göra skillnad, om man inte känner sig delaktig är det lätt att hamna utanför och känna sig oförstådd. När vi jobbade med visionen för Nordanstig så ledde det till att unga var med och utvecklade kommunen och de unga kom med massor av idéer - allt kan vi ju inte genomföra men en hel del. De kommer ofta med förslag som rör så mycket mer än fritidsgårdar, något vi vuxna ibland tror. Det kom goda idéer om allt i samhällsutvecklingen: sjukvård, äldreomsorg, skola.

Varför tror du att du kan vinna Världens modigaste politiker?
- Jag ser det som en utmaning - vinner jag inte har jag lärt mig massor! Jag vill få dem att känna sig delaktiga. Men det viktigaste är nog inte att vinna utan att känna att de trycker på mig lite och får mig att förstå mer!

Fem snabba:
- Bruna bönor med fläsk eller auberginegryta: "Auberginegryta låter spännande, det andra har man ju ätit hundra gånger!"
- Sommarnattsbad eller morgonskidtur
- Nytt och okänt eller "så har vi alltid gjort"
- Tandemcykel eller limousine
- Blogg eller morgontidning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0