Magnus Svensson: Isbrytaren lämnar hamnen

Idag var det dags att träffa Förändringsagenterna, de övriga 4 tuffa Möjliggörarna (politikerna) i den coolaste tävlingen i regionen - ”Världens modigaste politiker”. Vi skulle nu få reda på dels vad våra skuggare/mentorer hade kommit fram till efter de två möten de följt oss på, få goda råd i att öka ungas inflyttande och så skulle vi få våra uppdrag som vi skall ha genomfört innan den 20 oktober när vinnaren skall utses.

Om jag börjar med de goda råden. Vi fick 5 väldigt bra råd för att öka ungas inflytande i Gävleborg. De står även lite längre ner i denna blogg. Men de är värda att reflektera över.

1. ”Att vara tillgänglig och synliga”, där kan man som förtroendevald ofta känna att man är synlig och tillgänglig. Men det är förmodligen för de som redan känner en eller har ett ärende som den vill diskutera. Här handlar det alltså om att hela tiden söka upp nya grupper människor och framförallt besöka mer skolor.

2. ”Konkret och Tydlig”, Här finns det en dubbelhet kan jag känna. Man vill gärna vara tydlig och beskrivande i allt för att behandla alla lika. Men det kan göra att man tappar den man har en dialog med. Alltså viktigt att sluta använda svåra ord och bli ännu tydligare i vad man tycker. Tar till mig det!

3. ”Uppföljning och ansvar”, Denna del känns för mig väldigt central och naturlig. Jag skriver alltid upp om jag lovar att återkomma och ”tror” att jag lyckats leverera både bra och dåliga beslut till de jag lovat att höra av mig till. Dock känner jag att jag skall bli bättre i att använda min egen blogg http://soderhamnsmagnus.blogspot.com/ till att kommunicera sådana frågor på.

4. ”Tänka utanför lådan”, jobba med att alltid befinna sig utanför normen och lyssna på fler och då speciellt vara öppen för att våga ändra sig. Detta är en ständig kamp kan jag medge. Det är svårt när man beslutat sig att ändra sig och man söker ständigt argument för sin egen sak. Men det är stort att våga ändra sig när andra har bättre argumenten än en själv.

5. ”Skapa förtroende”, följer man de 4 övriga råden är ärlig och behandlar alla människor som unika individer så kommer förtroendet som ett brev på posten. Som förtroendevald är det alltid viktig att jobba med detta. Vi är valda av folket och skall förtjäna deras förtroende mer än bara under valår.

Sammanfattningen av detta blir: Jag är otroligt stolt över de råd som förändringsagenterna har fått fram i skuggningen av oss. Jag skall även försöka jobba efter- och sprida dessa så att klyftan minskar mellan oss förtroendevalda och ungdomarna. En till positiv sak med dessa råd är att jag tror om vi som förtroendevalda lever någorlunda efter dessa råd så kommer även politikerföraktet att minska totalt sett. Så APPLÅD till förändringsagenterna. Nu sprider vi dessa råd!



Mitt uppdrag: ISBRYTAREN

Sedan fick vi våra uppdrag; jag fick det enorma uppdraget som går under namnet ”Isbrytaren” – Minska klyftan mellan unga och förtroendevalda. Det handlar om att få unga som politiker under ett evenemang/aktivitet att mötas under enkla former. För att få till det naturliga samtalet. Om detta skall jag skriva mer om i slutet av veckan när jag har reflekterat över uppdraget och har några konkreta tankar som jag tänkte delge här på bloggen för att respons av er som läser.

Jag vill med andra ord göra ett gäng personer engagerad och delaktig i detta. För att se intresse och hur stort man skall göra det - min målsättning är att ta sikte på nordpolen och nå ditt.

Bästa kvällshälsningar

Magnus Svensson
"Förändringsagenten" med tror om att allt är möjligt


PS. Är också helt överväldigad över engagemanget idag - WOW! Vill även tacka mina Möjliggörare Viktor & Dalia!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0