Martin - vad är Sveriges Ungdomsråd?



Martin Warg jobbar som medlemsombudsman i Sveriges Ungdomsråd. Vi kollar med honom vad det innebär:

Martin - vad är Sveriges Ungdomsråd?
En nationell samarbetsorganisation som är tillför att utbilda unga i demokrati och samhällsfrågor.

Vad gör du där?
Jag reser runt och träffar unga och hjälper dem skapa bra verksamhet, se till att de engagerar sig mer i ungdomsrådet, blir fler - hjälper dem skriva insändare, hålla debatter eller så. Jag gör egentligen de medlemmarna vill att jag ska göra, jag är en medlemsombundsman!

Vad skulle du vilja säga till unga Gävleborgare?
Kanske att de ska försöka sträva efter att kommunicera med vuxna, politiker eller andra som bestämmer över deras vardag. Aldrig sluta att försöka få det bättre för sig själv och sina medmänniskor. Jag tror det är bra att försöka skapa mötesplatser där unga och vuxna kan träffas - där ungdomsråd eller andra kan jobba för att påverka.

Är Ungdomsråd en bra grej? Varför då i så fall?
Ja, det är en bra grej! Egentligen är ju alla mötesplatser där unga och sånna som kanske kan bestämma lite mer än unga, kan träffas. Men ungdomsråd kan ju ofta ge en möjlighet till utbildning, koll på läget och kontakter med dem som bestämmer.

Om man vill ha hjälp av Martin kan man maila honom: [email protected] eller ringa: 0765-70 66 35 eller läs mer på www.sverigesungdomsrad.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0