Möt våra utmanare: Magnus Svensson

"Alla sätt som kan bygga broar mellan generationer är bra!"

 

Ålder: 35 år

Boendeort: Söderhamn

Politiska uppdrag: Gruppledare centerpartiet Söderhamn, ledamot Baltic Arctic, ledamot kommunstyrelsen och regionstyrelsen 


Varför sökte du till utmaningen?
- Det är en rolig idé, alla sätt som kan bygga broar mellan generationerä bra! Jag kände att jag var tvungen att testa också är det ju en rolig titel att kamma hem!


Hur började ditt engagemang?
- När jag gick i åttan ville vi ha en ungdomsgård - vi startade centerns ungdomsförbund, där vi tillsammans också startade en fritidsgård, sedan blev jag mer involverad och blev intresserad av miljö- och demokratrifrågor.

Varför är du politiker?
- Jag vet inget bättre sätt att vara med och påverka samhället! Att vara förtroendevald och bestämma över vad våra skattemedel ska gå till, men det förtar ju inte att man också kan vara aktiv  ideella engagemang. Det är superroligt!

Jobbar du med något annat också (om inte, vad har du jobbat/gjort innan?)?
- Studerar svenska och engelska, för att sen plugga till 7-9 lärare. Förra mandatperioden var jag heltidspolitiker. Innan det har jag jobbat i industrin, skolan och inom vården.

Vad gör du på fritiden?
- Den fritid jag har är jag i sommarstugan och är med familjen och vänner, på vintern är det mest grillning eller olika barnaktiviteter.


Vad är det roligaste du vet?
- Oj, det finns ju massor! Gå på festival eller leka med barn eller fika eller träffa kompisar... det är ju få saker som är tråkigt!

När är det roligast att vara politiker?
- När man får igenom beslut och när man får vara ute och prata - som föreläsare eller vara på föreningsmöten, ta intryck av människors idéer och göra politik av det.

Varför vill du att unga ska ha inflytande?
- För det första vill jag att alla ska inflytande, det är en förutsättning för en demokrati. Men unga är ju de som har svårast att få inflytande och därför  är det viktigt att ge dem rätt verktyg för att kunna påverka.


Hur tror du att du kan göra skillnad för unga?
- Jag har lång erfarenhet av hur man kan påverka, både inom politiken och utanför. Jag kan visa att det inte behöver vara så svårt.

Minns du hur du tänkte om politik och politiker när du var ung?
- Ja, det vet jag exakt. Jag tyckte det var gamla gubbar som var grå och tråkiga. Det var framförallt äldre herrar som kom till skolan och pratade och det var heltråkigt. Sen träffade jag ett gäng människor i ungdomsförbundet och det var då min syn på politik ändrades.

Varför är det viktigt att unga känner sig delaktiga i samhället?
- För att det är dem som ska ta över samhället, och har vi under hela deras ungdomsitd ignorerat dem kommer de inte vilja ta över systemet. Det leder till misstro om de inte får vara med. Ignorerar vi dem konstant kommer de inte känna något förtroende för oss. Varje människa är unik och ungas sätt att se på saker är unikt och deras synsätt behöver samhället ta till sig.

Varför tror du att du kan vinna Världens modigaste politiker?
- Det vet jag inte, men jag tänker bara vara mig själv. Jag hoppas att det räcker långt. Jag tycker att jag fortfarande vågar sticka ut. Jag våga lysnna och sticka ut haken. Våga lyssna och våga förändra sig sälv. Våga öppna sina sinnen!

Fem snabba:
- Bruna bönor med fläsk eller auberginegryta
- Sommarnattsbad eller morgonskidtur
- Nytt och okänt eller "så har vi alltid gjort"
- Tandemcykel eller limousine
- Blogg eller morgontidning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0