Möt våra utmanare: Roger Persson

"Om vi inte låter unga påverka så kan vi inte heller räkna med deras engagemang"

 

Ålder: 48 år

Boendeort: Hedesunda utanför Gävle

Politiska uppdrag: Kommunalråd, ordförande Gästrike Återvinnare

Varför sökte du till utmaningen?
- Av flera anledningar: Jag vill att ungdomsperspektivsfrågorna ska få en högre och bredare nivå i vår kommun, på ett sätt som påverkar hela samhället. Jag vill också få idéer till mitt arbete, och kanske kan jag bidra med tankar om demokrati och delaktighet. Jag vill visa att politik kan vara spännande - jag vill vara ett bollplank och öka intresset för politik hos unga.

Hur började ditt engagemang?
- Jag har alltid haft ett engagemang för människor och djur som inte haft så bra förutsättningar, jag har varit engagerad i föreningar till exempel. 

Varför är du politiker?
- Det började med att jag inte bara ville klaga utan göra skillnad, det känns som ett viktigt steg att ta. Att våga ta ansvar för att påverka och försöka göra skillnad. Man kan ju också vara politiskt aktiv utan att vara politiker, i föreningar och så, det var jag innan.

Jobbar du med något annat också (om inte, vad har du jobbat med/gjort innan)?
- Nu är jag politiker på heltid. Tidigare har jag har jobbat som sjukgymnast, och med miljöfrågor. Jag har också haft eget företag som miljö- och hälsokonsult.

Vad är det roligaste du vet?
- Svår fråga... det är ju så mycket som är roligt! Men det härligaste är nog att gå i vacker gammal skog! Att vara ute i härlig, orörd natur.

När är det roligast att vara politiker?
- När man är aktiv i en process, när man får respons, när det man framför har betydelse och påverkar beslut. Möten med alla människor, det är väl egentligen det som är allra roligast.

Varför vill du att unga ska ha inflytande?
- Dom är ju en väldigt stor del av samhället, här och nu. Deras åsikter har ju största betydelse för vår kompetens, för att det ska bli bra beslut. 

Hur tror du att du kan göra skillnad för unga?
- Jag hoppas att jag kan vara en bra lyssnare som på allvar tar med mig ungas tankar. Jag tror inte på enstaka möten, man måste ses över tid. Jag vill ta med mig deras tankar och idéer in i det konkreta arbetet i kommunen som rör unga och ungas vardag.


Minns du hur du tänkte om politik och politiker när du var ung?
- Ja, jag var nog ganska intresserad ändå. Jag tyckte det var ganska kul att lyssna på debatter - men jag kände att det var något som var väldigt långt ifrån mig. Det var intressant, men det var nog allt. Jag var inte föraktfull men heller inte så lockad... 

Varför är det viktigt att unga känner sig delaktiga i samhället?
- Det är jätteviktigt att alla människor känner sig delaktiga, att det man gör har betydelse. Om människor inte kan påverka får vi inte heller deras respons och engagemang.

Varför tror du att du kan vinna Världens modigaste politiker?
- Jag tror att jag kan vara en lyssnare som kan förstå hur man resonerar. Och jag vill kunna förankra ungas tankar vidare i kommunen och lyfta det som de unga önskar. Jag vågar ta med mig idéer vidare och jobba för att de ska komma vidare.

Fem snabba (välj en):
- Bruna bönor med fläsk eller auberginegryta
- Sommarnattsbad eller morgonskidtur
- Nytt och okänt eller "så har vi alltid gjort": "Jamen, ´Nytt och okänt´ såklart!" 
- Tandemcykel eller limousine
- Blogg eller morgontidning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0