Möt våra utmanare: Inger Källgren Sawela!

"Jag kan vinna för att jag har så mycket att förändra!"




Ålder: 58 år

Boendeort: Hagaström utanför Gävle

Politiska uppdrag: Oppositionsråd i Gävle Kommun, styrelseledamot styrelsen för Sveriges Kommuner & Landsting, med mera.


Varför sökte du till utmaningen?
- Jag är en sån som gärna vill prova nytt, jag kände verkligen att det här är en utmaning för mig, fast jag trodde inte jag skulle komma med! Jag vill se ungas engagemang för de måste bli delaktiga på riktigt!


Hur började ditt engagemang?
- Jag minns exakt hur det var - är jag gick på högstadiet på nybyggda Stenebergsskolan så hade eleverna en separat ingång på baksidan av huset, bara lärarna fick använda huvudentren på framsidan. Då började mitt engagemang - jag drev på skolan att alla skulle få använda huvudentren, och när jag tillslut fick igenom det utsågs jag till ordförande i elevrådet.

Varför är du politiker?
- Jag vill vara med och påverka! Och därför gick jag med i MUF, moderata ungdomsförbundet, när jag var 20 år.

Jobbar du med något annat också (om inte, vad har du jobbat/gjort innan?)?
- Just nu är jag heltidspolitiker, och har varit i 17 år. Innan var jag lågstadiefröken. Utöver det har jag alltid varit engagerad i olika föreningar och suttit i många styrelser. Det har varit ett sätt för mig att bjuda tillbaka till föreningar som mina barn varit aktiva i.   

Vad gör du på fritiden?
- Jag är anhörigvårdare åt  min man, det tar mycket tid. Det gör att jag också får fixa det mesta med vårat hus och trädgård själv vilket tar tid. Annars så läser jag mycket - gärna om kvinnoöden. Nu senast var det "Ödets hav", en bok om en kvinna på Gotland på 1300-talet.


Vad är det roligaste du vet?
- Dansa! Det är fantastiskt! Och mitt barnbarn såklart.


När är det roligast att vara politiker?
- När jag är väl förberedd på ett särskilt ämne, som är en viktig framtidsfråga för medborgarna i Gävle, och det ska upp för debatt i till exempel kommunfullmäktige, då går jag igång! Annars är det otroligt roligt att vara ute i verkligheten, i olika verksamheter. I år har jag fokus på äldreomsorgen, jag tar olika teman per år för att lära mig mer.

 

Varför vill du att unga ska ha inflytande?
- De är våra kommande förtroendevalda. För att ta över måste man vara engagerad, och det blir man bara om man är delaktig. Vi behöver också se till att lyfta deras frågor mer, och att lyfta barn- och ungdomsperspektivet i olika beslut.


Hur tror du att du kan göra skillnad för unga?
- Genom att lyssna, och vara närvarande bland unga. Men också genom att ta med mig deras frågor och ta vara på dem.


Minns du hur du tänkte om politik och politiker när du var ung?
- Ja, mycket positivt! I mitt hem var politik en del av ett positivt inslag i vardagen. Det fick jag med mig. Men mina barn vill inte hålla på med politik, ha ha! 

Varför är det viktigt att unga känner sig delaktiga i samhället?
- Därför att de är en del av samhället! Samhället fungerar bättre om alla, verkligen alla, känner sig delaktiga. Tänk vad mycket mer ansvar vi skulle känna om alla kände att det var en del av samhället, jag tror det skulle bli mycket mindre förstörelse till exempel.


Varför tror du att du kan vinna Världens modigaste politiker?
- För att jag har mycket att förändra! Jag skulle vilja att unga berättar hur jag kan tänka nytt!

Fem snabba:
- Bruna bönor med fläsk
eller auberginegryta
- Sommarnattsbad eller morgonskidtur
- Nytt och okänt eller "så har vi alltid gjort"
- Tandemcykel eller limousine
- Blogg eller morgontidning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0