Magnus Svensson: Möten med mina mentorer




Torsdag den 16 juni så tog jag tåget söderut mot Gävle och Region Gävleborg för att första gången få träffa de utvalda förändringsagenterna som skall göra några av oss lyckligt utvalda förtroendevalda till Världens modigaste politiker. Väl där inne så träffade man ett bra gäng trevliga ungdomar och vi hade ett gäng "lära
känna varandra"-övningar. Jag må säga att övningarna var bra då man efter dagen hade en bra överblick över samtliga. Men under torsdagen så släpptes också till oss förtroendevalda vilka som skulle bli våra
förändringsagenter och skugga oss i vår vardag. Jag fick Viktor och Dalia som chockstartade med ett gäng tuffa frågor om vem man är, vad man drivs av med mera. Dagen avslutades med en lunch och en känsla av att det här kommer att bli så himla bra!
 
Fredag den 17 juni kom Förändringsagenterna till Söderhamn, jag mötte upp dem på resecentrum där jag även fått låna bord vid Turistpersonalens kaffepanna. Det fanns en liten plan för dagen, men
framförallt var den tänkt att gå i dialogens tecken OCH det gjorde den verkligen.. Vi blev kvar på Resecentrum ända fram till lunch och diskuterade hur en kommun är uppbyggd, hur man som förtroendevald arbetar
när man inte har politik på heltid samt hur man låter människor vara med i beslutsprocessen. Här satte Dalia och Viktor mig på heta stolen och funderade hur ungdomarna skulle komma in i dessa beslutsprocesser. Något vi
fick tillfälle att göra en ganska lång stund.

Vidare mot Waynes, lunch och träff med kommunens Tf. informationschef, Anne Söderström. På väg mot restaurangen fick mina förändringsagenter även vara med om frustrationen man kan känna när media ringer och frågar hur man ser på Maud Olofssons avgång som partiledare innan man fått informationen från partiet först.. 
 
Efter lunchen åkte vi vidare mot Verkstäderna, kommunens stora ungdomssatsning dit jag även bett Marcus Häggström, ungdomskoordinator, komma för att diskutera diverse ungdomsfrågor och inflytande. Med på denna träff var även Söderhamnskuriren. Sen blev det att stressa iväg till tåg och buss (tyvärr missade Dalia sin buss och fick vänta i 40 min).
 
Sammanfattning av denna dag:
Mycket DIALOG och många reflektioner på hur enkelt vi beslutsfattare hittar snabba vägar till beslut som kan medföra att grupper av människor stängs utanför beslutsprocessen. Men jag kände efter denna dag en mycket
stor respekt och ödmjukhet inför mina ungdomsmentorer och Förändringsagenter.
 
DAGENS möte (21/6-11) Började lite tidigare för mig med ett möte med föreningen Klaverens Hus innan jag hämtade Förändringsagenterna vid Resecentrum (jag och Viktor fick en välförtjänt kaffe i väntan på Dalia) och åkte iväg tillbaka till mötet med Klaverens Hus som nu hade förflyttat sig till Vågbro och de enorma lokaler de har där för ca 450 pianon och orglar. Där fick Förändringsagenterna följa med på hur man som förtroendevald
införskaffar kunskap om lite udda föreningsliv med enorma möjligheter.

Vidare från Vågbro mot Stugsund och ett företagsbesök på Processprodukter som hade sommarlunchbuffé. Mingel, hamburgare, tipspromenad och tårta stod på menyn – tror dom hade det bra :-), jag gjorde det jag
brukar som förtroendevald – pratar med människor!
 
Innan jag även denna gång fick stressa iväg för att bägge skulle hinna med tåg och buss så stoppade vi vid rådhuset i Söderhamn, så de fick se kommunstyrelserum, kommunfullmäktige salen, träffa kommunalrådet och ett gäng tjänstemän. Här tror jag även att förändringsagenterna tog tid i anspråk när jag var upptagen med annat en sväng, för att förhöra sig om mig med diverse folk... För det blev knäpptyst när jag kom
tillbaka!
 
Sammanfattning av denna dag:
Här fick de se en förtroendevald i aktion med föreningsmänniskor, företagare, politikerkollegor, tjänstemän eller som vi i vardaglig mun säger med folk som är med och har åsikter i vad vi som förtroendevalda
sedan bygger våra faktaunderlag på när vi fattar beslut.

Viktor och Dalia har dessutom varit helt fantastiska. Dom ställer frågor, är otroligt trevliga i möten med människor, analyserar och skriver ner. För min del har det varit två mycket lärorika dagar att försöka läsa
av dessa två när dom skuggar och granskar mig. Ser fram emot vilka förändringar de ser att jag behöver jobba med för att bli ”Världens modigaste politiker”.
 
Adept Magnus
just nu under modighetsträning av unga Förändringsagenter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0