Möt våra utmanare: Malin Ängerå

"Jag kommer vinna det här för jag är innihelvete modig!"

 

Ålder: 42 år

Boendeort: Gryttjesbo utanför Ljusdal

Politiska uppdrag: Ordförande i utbildningsnämnden, kommunfullmäktigeledamot, ersättare kommunstyrelsen, nämndeman

Varför sökte du till utmaningen?
Vi måste bli bättre på ungdomsinflytande. Jag tycker om utamningar - jag tror på ständig utveckling och det här var som klipp och skuret för mig, en kul grej!

Hur började ditt engagemang?
Det var när jag jobbade inom omsorgen, en morgon vaknade jag och insåg att jag hade ett enormt politikerförakt - jag tänkte att jag behöver ha kunskap och förståelse för större sammanhanget för att förstå mer.

Varför är du politiker?
Jag vill ha förståelse för hur världen fungerar. Jag kanske har fått förtroende för att jag är verbal, kan prata, och kanske kan få saker att hända?


Jobbar du med något annat också (om inte, vad har du jobbat/gjort innan?)?
Nu är jag heltidspolitiker. Innan jobbade jag med habilitering av vuxna med funktionsnedsättning.

Vad gör du på fritiden?
Jag har ju sån tur att jag får jobba med det jag gör på fritiden! Men annars gillar jag att odla, jag är en blomsterflicka - massor av plantor hemma som jag håller på och vattnar ihjäl! Jag har målat, sytt och hållt på och skapande förr - men just nu är det odling. Det är lite som att skapa!


Vad är det roligaste du vet?
Att få vara med när andra människor lyckas och utvecklas! Det kickar jag igång på något så otroligt!

 När är det roligast att vara politiker?
- Roligt och roligt... det är ju definitionsfråga. Roligt så man ler... kanske det inte är så ofta. Men det är ju roligt att sitta i ledningen för utbildningsfrågor - men ibland är det ett ansvar som inte är speciellt roligt, men det är roligt att ha uppdraget. När saker uppmärksammas som går bra! Men annars ju invigningar kul, ha ha!

Varför vill du att unga ska ha inflytande?
- Dels för att det är en självklarhet. Dom är ju tjugo procent av vår befolkning. Det är ju mycket roligare att vara politiker och jobba i kreativa miljöer med unga, dem är ju en resurs och en kraft - vi måste fråga dom för att få veta hur vi ska göra rätt.


Hur tror du att du kan göra skillnad för unga?
- Jag tror inte att det här är ett enmansjobb. Men det börjar hos en själv. Bara att jag ger mig till känna och visar mig för unga kan deras syn på politik och politiker ändras. Visa dom en annan - eller en bild - av hur politik och politiker kan vara! Jag har ett ganska högt uppsatt politiskt uppdrag och kan sprida att unga ska ha inflytande.


Minns du hur du tänkte om politik och politiker när du var ung?
Jag tyckte att det var svårt, halvtråkigt och spänt. Ibland upplevde jag det som väldigt laddat med politik, när mina föräldrar pratade med vissa släktingar blev det ibland tufft och spänt läge. Vi pratade ganska mycket om politik hemma, att alla åsikter var okej - det var öppet. Det kunde fascinera mig att människor placerades i olika bås på grund av små saker de sa.


Varför är det viktigt att unga känner sig delaktiga i samhället?
- Därför att de har ett ansvar, ett ansvar att vara unga i vårat samhälle. Alla kan bidra, alla är resurser. Det är ett större ansvar för oss som är budbärare att se till att de känner sig delaktiga, eller får sin röst hörd. Budbärare är alla vi som är engagerade! Vill politiken ha in unga så får vi hosta upp oss och anstränga oss! Fortsätter och fortsätter... fokus på målet och köra!

Varför tror du att du kan vinna Världens modigaste politiker?
- För att jag är inihelvete modig! Jag tror verkligen att välfärden och samhället vinner på att ha ett ökat ungdomsinflytande, jag tror det är en gyllene nyckel! Jag ger mig inte,jag ska vinna det här! Det handlar inte om mig, det handlar om hela Ljusdals Kommun, jag är kommunens verktyg i den här tävlingen.

Fem snabba:
- Bruna bönor med fläsk
eller auberginegryta
- Sommarnattsbad eller morgonskidtur
- Nytt och okänt eller "så har vi alltid gjort": Ja, jag vill varken säga det ena eller andra. Man ska inte möblera om bara för att!
- Tandemcykel
eller limousine
- Blogg eller morgontidning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0